system
دانش‌بنیان| ثبت اثرانگشت دیجیتال برای آثار چندرسانه‌ای با سامانه‌ای بومی ممکن شد
دانش‌بنیان| ثبت اثرانگشت دیجیتال برای آثار چندرسانه‌ای با سامانه‌ای بومی ممکن شد

دانش‌بنیان| ثبت اثرانگشت دیجیتال برای آثار چندرسانه‌ای با سامانه‌ای بومی ممکن شد


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 83423
یک شرکت دانش‌بنیان سامانه‌ای برای حمایت و رعایت حقوق صاحب محتوا به‌وسیله ثبت اثرانگشت دیجیتال برای کلیه آثار صوتی و ویدیویی طراحی کرده است.

امین کمال همدانی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان تدارک نرم ‌افزار پایتخت پارسیان با بیان اینکه تولید اثرانگشت دیجیتال برای کلیه آثار صوتی و ویدیویی توسط سامانه صدف محصول تولیدی این شرکت است، گفت: با این سامانه‌، صاحبان محتوا به‌راحتی می‌توانند برای آثار صوتی یا ویدیویی خود اثرانگشت یکتا را با هزینه حداقلی به وجود بیاورند.

 

حمایت از حق مالکیت تولیدکنندگان محتوا

برای هر اثر صوتی و ویدیویی ظرف چند ثانیه یک اثرانگشت دیجیتالی ساخته می‌شود که علاوه بر پایگاه‌های داده داخل کشور در شبکه‌های معتبر مبتنی بر بلاک چین بین‌المللی نیز نگهداری خواهد شد. تولید شناسه دیجیتال یکتا قابل رصد در بسترهای نشر دیجیتال کشور و امکان جلوگیری از نشر ناخواسته محتوا را فراهم می‌سازد.

با حمایت مرکز ملی فضای مجازی و رصد محتوا در بسترهای نشر، امکان شناسایی و محاسبه درآمد برای صاحبان محتوای آثار ثبت شده فراهم خواهد شد. تنها با رصد چند ثانیه از محتوای ثبت شده در سامانه صدف شناسایی اثر با بالاترین دقت ممکن انجام می‌شود.

حمایت از حق مالکیت تولیدکنندگان محتوا از مهم‌ترین مزایای این طرح است که با توجه به اینکه هنوز در کشور قانون مالکیت معنوی به تصویب نرسیده است این طرح تا حد قابل‌توجهی می‌تواند به‌صورت جایگزین آن عمل کرده و از حقوق مادی و معنوی تولیدکنندگان محتوا حمایت و حفاظت کند.

هزینه بسیار پایین جهت ساخت اثرانگشت دیجیتال

برای جامعه فرهنگیان و به‌طورکلی همه افرادی که دانشی را در حوزه‌های مختلف دارند برای اولین بار این امکان به وجود آمده که بدون نگرانی از بازنشر غیرقانونی محتواهای خود در بسترهای اصلی نشر محتوای کشور به تولید و نشر محتوای غنی و مخاطب محور بپردازند.

می‌توان با پرداخت حداقل هزینه ممکن جهت ساخت اثرانگشت دیجیتال یکتا برای محتوای خود از بازنشر ناخواسته و یا غیرمجاز آن در کلیه بسترهای نشر محتوای کشور جلوگیری کرد و از سیستم‌های پیشرفته گزارش‌گیری آن نیز بهره‌مند شد.

 

یکپارچه‌سازی اثرهای انگشت دیجیتالی

تاکنون در حدود 400 اثرانگشت به ثبت رسیده و به‌تازگی آپارات، بزرگ‌ترین پلتفرم بازنشر محتوا در کشور با سامانه نشان‌گذاری یکپارچه‌سازی انجام داده که ازاین‌پس اگر اثری دارای نشانه دیجیتالی یا اثرانگشت باشد در آپارات اجازه بازنشر آن به هر فردی داده نمی‌شود.

گام دوم سامانه مرجع نشان‌گذاری داده‌های فرهنگی و هنری است که بر اساس مستندات قانونی و ابلاغی مرکز ملی فضای مجازی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به‌منظور یکپارچه‌سازی اثرهای انگشت دیجیتالی داده‌های فرهنگی هنری ایجاد شده است. این سامانه با قابلیت اتصال سریع و مطمئن به‌تمامی بسترهای نشر، امکان پیشگیری از نقض ناخواسته مالکیت آثار را به‌آسانی فراهم می‌کند.

سامانه صدف برای صاحبان محتوا طراحی شده و سامانه نشان‌گذاری برای صاحبان پلتفرم‌های بازنشر محتوا است. در حال حاضر در این شرکت 14 نفر نیروی نخبه و جوان در حوزه فناوری اطلاعات و محتوا فعالیت می‌کنند و همچنین به‌صورت غیرمستقیم 7 نفر با این شرکت همکاری دارند.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان تدارک نرم افزار پایتخت پارسیان با اشاره به اینکه این محصول فرایندی است که بازخورد ملی دارد و باید به آن توجه بیشتری شود، افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای موظف سازی هزاران سایت تولید محتوا برای استفاده از این فناوری دانش‌بنیان و حمایت و رعایت حقوق صاحب محتوا می‌تواند کمک کند.

 

مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
دانش‌بنیان| مبدل‌های دیجیتال ایران‌ساخت به انتقال اطلاعات شبکه برق سرعت بخشید
دانش‌بنیان| مبدل‌های دیجیتال ایران‌ساخت به انتقال اطلاعات شبکه برق سرعت بخشید
00/11/12 - 11:59
دانش‌بنیان | احراز هویت با سامانه ترکیبی ایران‌ساخت ممکن شد
دانش‌بنیان | احراز هویت با سامانه ترکیبی ایران‌ساخت ممکن شد
00/07/18 - 10:23
دانش‌بنیان| تشخیص هویت زیستی با قابلیت سفارشی‌سازی ممکن شد
دانش‌بنیان| تشخیص هویت زیستی با قابلیت سفارشی‌سازی ممکن شد
00/07/12 - 10:10
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: